Wat maakt van jou een blije klant?

We hebben allemaal wel eens een bedrijf over de vloer gehad om een klus uit te voeren in en om het huis. Een loodgieter, een parketspecialist, een schilder of hovenier.

Hoe verliep het contact eigenlijk? Hoe heb je dat als klant ervaren? Hoe maakte je het eerste contact?

Bij mij verliep het contact vorige jaar als volgt. We wilden graag een aantal bomen flink gesnoeid hebben. Na online wat rond te speuren kwamen we bij een paar bedrijven in de buurt uit. Nadat we de contact pagina vonden konden we kiezen: 1) een contactformulier invullen of 2) bellen. We besloten een contactformulier in te vullen. Na een paar dagen, als je druk met een iets op je werk bezig bent werd ik gebeld. We maakten een afspraak voor een intake. Na de intake vertrok de vakman en weer een paar dagen later komt er een e-mail binnen met een bijlage, een offerte. Je geeft akkoord op de mail en wacht af tot je gebeld wordt voor een afspraak. Er gaat een week over heen. Dan wordt ik gebeld (gelukkig kon ik opnemen op dat moment) en we maken een afspraak. Op de afgesproken dag verschijnt de vakman en gaat aan de slag. Zodra alles klaar is vertrekt hij weer en paar dagen later komt er een mail (gelukkig niet in de Spam box) met een heuse factuur. Tja, ik moet betalen. Ik log in op de bank en neemt zorgvuldig alle gegevens over en betaal.

Herkenbaar verhaal? Maar wat leren we van dit proces? De klant (ik dus) moet in dit voorbeeld best veel initiatief nemen en tijd besteden om dit (werk)proces te begeleiden. Dat is toch op zijn minst opmerkelijk. Waarom moet ik als klant steeds initiatief nemen en handelingen doen? Bellen, contactformulieren invullen, weer bellen, een betaling doen en ga zomaar door. Ik werd er niet echt blij van? Gelukkig wel met het gewenste resultaat!

Stel nou eens voor dat het zo zou gaan:

  1. Op de website van de vakman maak je direct online een afspraak
  2. De vakman heeft een iPad bij zich en geeft op basis van de intake direct een prijs af voor de klus
  3. Je ontvangt direct na de intake een digitale, tekenbare offerte, en tekent deze
  4. Jullie plannen de afspraak voor de uitvoering via het digitale planbord en je ontvangt een bevestiging per e-mail
  5. Na de uitvoering teken je een werkbon en betaald de vakman via een Mollie QR code
  6. Via de mail ontvang je de factuur

Dit klinkt allemaal heel modern en slim en lijkt iets uit de toekomst. Nee dus. Dit is voor ieder MKB bedrijf bereikbaar met Splandid. Vak bedrijven hebben de mogelijkheid om met automatisering het verkoop en planning proces met meer dan 50% korter te maken. En de klant doet alles via de smartphone.

Het proces zoals beschreven is via Splandid binnen 48 uur goed in te regelen met een blije klant als resultaat.