Wat levert een digitale werkbon nou echt op?

De werkbon is lang geleden ontstaan, vermoedelijk gedreven door het feit dat we graag een handtekening van de klant willen nadat een opdracht of klus is uitgevoerd. Sinds jaar en dag is deze van papier en wordt deze door de servicemedewerker meegenomen naar de klant. Op de werkbon wordt een duidelijke omschrijving gegeven van de opdracht die moet worden uitgevoerd of hij wordt achteraf ingevuld. Bij dit laatste vult de servicemonteur in wat er precies aan werkzaamheden is uitgevoerd.

Een werkbon is eigenlijk het eerste document of formulier dat gebruikt wordt aan het begin van een onderhouds­beurt of opdracht. Wanneer je deze werkbonnen en de processen erna digitaliseert levert dat minder gedoe en dus aanzienlijke tijdwinst op.

Wat is een digitale werkbon?

Eigenlijk is een digitale werkbon hetzelfde als de papieren variant maar dan digitaal. Omdat je de werkbon digitaal maakt worden een aantal stappen erna eenvoudiger. Denk daar bij aan opslaan of verwerken in de administra­tieve processen . Werkbonnen gebruiken we al jaren . Je moet nou eenmaal registreren omdat gegevens of data van belang zijn voor de juiste vervolgstappen.

Met een digitale werkbon werk je efficiënter en sneller. Hij raakt niet zo snel zoek en hij is natuurlijk veel beter leesbaar. Aan het eind van een klus of opdracht kan de klant de digitale werkbon tekenen en kan deze met Splandid eenvoudig naar een factuur worden omgezet.

Een servicemedewerker gebruikt de digitale werkbon om de klus of opdracht af te melden en tijd te registreren. De tijdregistratie levert veel tijd voordelen op en zorgt ervoor dat servicemedewerker aan het einde van dag echt klaar is. 

Voordelen van een digitale werkbon op een rij:

  1. Minder foutgevoelig
  2. Makkelijker in te vullen (leesbaarheid)
  3. Bevat meer informatie zoals documentatie en foto’s
  4. Wordt na de opdracht door de klant
  5. Is klaar voor de volgende stap in het werkproces, bijvoorbeeld factuur.